Skip to main content

Dit personlige varemærke

Dit personlige varemærke

Har du nogensinde prøvet at ”google” dig selv? Hvis ikke, kan det være en god ide at gøre det, for at få et billede af hvordan dit ”offentlige jeg” eller personlige varemærke ser ud for udenforstående, eksempelvis kollegaer, arbejdsgivere eller potentielle arbejdsgivere.

Udbredelsen af sociale medier har gjort at det personlige varemærke er blevet vigtigere, og et mere anerkendt begreb. Det er heller ikke usædvanligt at arbejdsgivere googler en aktuel kandidat for at få et komplet billede af ham eller hende.

Når man arbejder med sit personlige varemærke, er en professionel profil, noget som all kan have nytte af, uanset branche og stilling. Du kan bygge dit personlige varemærke op, for at nå bedre ude til kollegaer indenfor din branche. At have en professionel profil betyder også at rekrutteringsfolk og headhuntere nemmere kan finde dig, og tilbyde dig muligheder eller præsentere dig for job forslag, uden at du på forhånd behøver at forklare hvem du er og hvad du arbejder med.

Opbyg en professionel profil
Når du opbygger din professionelle profil, er det godt at anvende både traditionelle og nye værktøjer. Offentlig fremtræden, artikler i magasiner og dagspressen, samt personlige møder, bør kombineres med blogindlæg eller online netværk, for at være sikker på at du når så bredt ud som muligt.

Det første du skal bestemme dig for er dit budskab. Hvad gør dig unik og hvordan fremhæver du dig selv i mængden? Vil du eksempelvis blive set som en innovator, kan du snakke om den fremtidige udvikling, der vil definere din branche.

Uanset havd du bestemmer dig for, skal du være præcis med at dit budskab og din profil er konsekvent på alle de kanaler du vælger. Overvej hver mulighed du får for at fortælle om dig selv. Det kan eksempelvis handle om en branche event, som du tror du kan bidrage til, undersøg om du kan få taletid. Det handler måske bare om 5 minutters taletid. Med tiden får du mere og mere tid til at sprede dine synspunkter, og andre vil høre dit syn på en sag.

Alt efter dine erfaringer blive udviklet, vil du have nye sager at tale om. Opdater din profil hver måned, så de der læser om dig, altid får den rette information. Følg op på alle dine kontakter, også selvom der ikke er noget du er interesseret i lige nu. En del af din professionelle profil bør koncentreres om at opbygge et rygte som en lettilgængelig person, ikke som en der ignorerer andre.

Uanset om du er markedsførende eller buschauffør, bankfuldmægtig eller arbejder med velgørenhed, kan du altid skabe dig et navn, ved at gøre noget som er anderledes, humoristisk eller banebrydende. Eller også kan du ganske enkelt blive fremgangsrig og lade dit rygte løbe i forvejen!

Fremgangsrig netværker
Hvis du ikke netværker online endnu, er det første skridt at oprette en profil. Brug god tid på det, og vær præcis når du gør det. Beskriv dine professionelle kompetencer istedet for din private interesser. Selvfølgelig skal profilen også være velskrevet og ikke indeholde stavefejl og lignende.

På de fleste netværkssites har brugerne mulighed for at anbefale andre. Eksempelvis er det i Monsters applikation for netværk – BeKnownTM – vældigt nemt at forespørge efter eller at afgive anbefalinger. Hold dig derfor ikke tilbage med at bede dine kontakter om at bedømme dine professionelle fremskridt.

Dit netværk er kun så stærkt som personerne i det – så sørg for at dit er fyldt med kontakter (og gerne kontakter der kan hjælpe dig). Begynder du fra grunden, kan starte med at indbyde venner og kollegaer til at deltage i dit netværk. Siden kan du kikke på deres netværk, og se om du kan drage nytte af at kende nogen derfra.

Eftersom rekrutteringsfolk besøger både professionelle og private netværkssites for at finde kandidater, er det godt hvis du er omhyggelig med at der ikke er noget i din profil som sætter dig i et dårligt lys. Sikkerhedsindstillinger kan hjælpe dig et stykke på vej, men det er sikrest at fjerne indhold som kan tænkes at se tvivlsomt ud for potentielle arbejdsgivere.

Når du har fundet et job kan det være fristende at forsømme sit netværk, men det værd at passe på det. Dit netværk er ikke bare et værktøj for jobsøgning, det er en uvurderlig kilde til information, branche trends, og karriererådgivning som holder dig bedre informeret om hvad der sker indenfor din branche.

Eftersom det er dit personlige varemærke, spiller alt, hvad du foretager dig, en rolle. Grænsen mellem privat og offentligt glider ud. At anvende sociale medier kan meget vel styrke din karriere, men du bør også være opmærksom på at de nye kanaler kan svække den. Overvej det en ekstra gang  inden du opretter budskaber i dit netværk. Er det relevant og interessant for mit netværk eller vil det blive opfattet som spam? At blive blokeret i nogens nyhedsstrøm kommer ikke til at gavne dig. Negative kommentarer om din nuværende arbejdsgiver eller anden information som andre ikke har noget at gøre med, er heller ikke en god ide.

Søger du job inden for mediebranchen kan det faktum at du har en Blog være forskellen i din søgning – selvfølgelig alt efter hvad din blog handler om. Er seriøs blog, som viser din kreative side  eller formår at kommunikere, kan meget vel åbne øjnene hos de rette personer.

En anden fordel med sociale medier er at det ikke handler om ensrettet kommunikation. Interaktive medier gør at du har mulighed for at nå ud til virksomheder og de kan nå dig på et mere personligt plan. Du har endda mulighed for at få respons på dine indlæg fra dit netværk.


Back to top