Skip to main content

Gør comeback på arbejdsmarkedet

Gør comeback på arbejdsmarkedet

Hvordan genvinder du modet, når du har mistet jobbet, eller når du er stødt på modgang i din karriere?

Hvordan håndterer du det følelsesmæssige, sociale og økonomiske pres, der følger efter, når du mister et job? I bogen Career Comeback (Broadway Books, 2004) skriver forfatteren Bradley G. Richardson om denne følelsesmæssige op- og nedtur og foreslår otte trin, som kan bringe én tilbage på banen, når man har mistet jobbet.

Trin 1: Find fodfæstet igen. Tag en pause, så du kan trække vejret, så du kan falde til ro, og så du kan få gennemtænkt, hvad der er sket, og hvordan du kan komme videre. Se situationen i et større perspektiv. Det er normalt at være vred og ked af det, men gå ikke i panik. Lad være med at skrive under på noget med det samme. Forsøg derimod altid at forhandle dig frem til en god fratrædelsesordning. Gennemtænk, hvilket sikkerhedsnet, du har. Planlæg et budget og overhold det - bliv klar over dine udgifter og prioriteringer, så du ikke sætter dig i gæld.

Trin 2: Find ud af, hvad det var, der skete. Forstå, hvad der gik galt, inden du går videre. Begik du en fejl, som du kan lære af? Spørg dig selv, om det handlede om faktorer uden for din indflydelse såsom fyringer og nedlæggelse, eller om du har gjort noget, som har påvirket situationen. Bradley Richardson anbefaler, at man skriver et brev, hvor man lufter alle sine følelser for at få sat et punktum. Bagefter kan man brænde brevet, når det har gjort, hvad det skulle!

Trin 3: Find ud af, hvad andre ønsker af dig. Din situation påvirker ikke bare dig selv men også mennesker i dine omgivelser. Vær ikke bange for at tale med andre om det, der er sket - prøv at være realistisk men optimistisk. Og glem ikke, at livet går videre, og at der også sker gode ting!

Trin 4: Find dit støttesystem. Forvent ikke, at folk omkring dig kan læse dine tanker. Hvis du ønsker hjælp, så spørg. Du kan heller ikke gå ud fra, at folk ved, hvad du ønsker, de skal gøre. Henvend dig gerne til professionelle rådgivere eller sociale grupper for jobsøgende og folk, der driver forretning over internettet. Opgiv ikke håbet - vær vis på, at tingene vil blive bedre, men sørg også for at handle, så det rent faktisk vil ske.

Trin 5: Find ud af, hvilke ting, der har betydning for dig. Det at være arbejdsløs er midlertidigt, og når du senere ser tilbage på det, vil det bare være en kortere periode i dit liv. Inden, du får det næste job, kan det være godt at gennemtænke hvilke ting, der motiverer dig, og hvordan du kan styre dit liv hen i den retning.

Trin 6: Fastsæt det næste trin. Næste trin er op til dig, og det vil være påvirket af forskellige personlige og ydre faktorer. Motivationen til at foretage et karrierevalg er oftest forbundet med tre faktorer: Ønsket om at bevare status quo, ønsket om at blive i stand til at klare sig eller ønsket om at skifte kurs.
Selvom et højskoleophold eller en videreuddannelse kan være gode ting, så er Richardson råd, at du sikrer dig, at du ikke vælger denne vej for at flygte fra et dårligt arbejdsmarked, for i så fald kan det virke modsat i det lange løb. Prøv at finde nye karrieremuligheder, hvor du bruger de kompetencer, du har. Indhent råd fra venner, familie og jobkonsulenter. Og lad ikke en irrationel frygt hindre dig i at prøve noget nyt.

Trin 7: Find dit næste job. Brug alle tilgængelige kilder for at finde dit næste job. Gennemgå dit CV og og din ansøgning, så de er opdaterede og skarpslebne. Læs arbejdsbeskrivelser i annoncer og sørg for at indflette nøgleord der fra i dit CV og din ansøgning. Fokuser på fakta og resultater. Vær ihærdig men ring ikke til virksomheden  mere end en gang om ugen. Gør den, du taler med, interesseret ved at stille relevante spørgsmål.

Trin 8: Vend tilbage. Når du har fundet et nyt job, er det på tide at fortælle alle dem, der har hjulpet dig, hvor du nu er havnet, og at takke dem. På det nye job gælder det om at lægge sig i selen og fremvise resultater, for du er "the new kid in town" og er nødt til at vise, hvad du kan. Du starter som et ubeskrevet blad, og det er op til dig, hvordan du skal opfattes på din nye arbejdsplads. Spørg gerne dine kolleger og chefer, hvordan de synes, det går, så får du nogle vink om, at du er på rette vej.

Fodnote: Bradley Richardson har skevet flere karrierebøger, fx JobSmarts for TwentySomethings og JobSmarts 50 Top Careers.

Kilde: www.careerbuilder.com


Back to top